Zatrzymanie dwóch LPV oraz uprowadzenie marynarzy z chińskiego trawlera- ostatnie dni 2021 roku
- Zatrzymanie dwóch „Narcosub” przez Marynarkę Wojenną Salwadoru
W dniu 27 grudnia 2021 roku Marynarka Wojenna Salwadoru zatrzymała dwie jednostki zajmujące się nielegalnym przemytem narkotyków. Tym razem kartele wykorzystywały do przerzutu kokainy dwie łodzie niskoprofilowe LPV-OM-VSV, które zostały zatrzymane w odległości 406 mil morskich i 430 mil morskich na południe od Punta Remedios, na południowym zachodzie kraju. W czasie operacji przejęcia łodzi zatrzymano pięciu Kolumbijczyków i dwóch Ekwadorczyków. Na pokładzie obu łodzi odkryto łącznie 4 156 kg kokainy.
Łodzie LPV są specjalnie konstruowane po to żeby móc za ich pomocą dokonywać przerzutu narkotyków . Są smukłe
i szybkie oraz charakteryzują się niewielką powierzchnią skutecznego odbicia co utrudnia ich wykrycie na radarze, a niski profil ogranicza ich odkrycie w czasie obserwacji wzrokowej. Łodzie były wyposażone w silniki zaburtowe dużej mocy i były bardzo mocno zanurzone co czyniło je trudnymi do wykrycia. Kartele często same dokonują przerzutu szybkimi łodziami lub miniaturowymi „łodziami podwodnymi”. Kanał ten nabiera jeszcze większego znaczenia w dobie pandemii Covid 19. Co więcej „narcosuby” nie tylko spotykane są na Pacyfiku ale przewożą także narkotyki do Europy przez Atlantyk. W marcu 2021 roku policja w Maladze w Hiszpanii poinformowała, że odkryła miniaturową łódź podwodną typu „narco sub”. Jednostka ma około 9 metrów długości, 3 metry szerokości i 3 metry wysokości. Szacuje się, że jest w stanie przewozić dwie tony narkotyków. Dzięki kompaktowym gabarytom mogła być transportowana transportem drogowym z miejsca konstrukcji do portu, skąd można było ją załadować na statek matkę. Uważa się, że łódź służyła do przemytu narkotyków przez Cieśninę Gibraltarską. Jest to powszechna trasa z Maroka do Hiszpanii i często pokonywana jest przez bardzo szybkie łodzie handlarzy narkotyków. W 2019 roku hiszpańska policja natknęła się na łódź niskoprofilową LPV nazwaną „Transatlantyk”, która wypełniona narkotykami przekroczyła Atlantyk. Jednostka przewoziła 3 tony kokainy ale załoga była zmuszony do opuszczenia jej u wybrzeży Galicji po problemach mechanicznych silników. W 2020 roku także u wybrzeży Galicji zatrzymano kolejną łódź do przemytu narkotyków ochrzczoną „Ghost Glider”. Jej konstrukcja byłą inna niż „narco- subów” budowanych w Ameryce Łacińskiej.
Do kadłuba łodzi motorowej, dodano twardy kołnierz znany z łodzi hybrydowych RIB, a następnie zabudowano ją niską zakrytą nadbudówką. „Szybowiec-duch” miał być głęboko zanurzony w morzu by uniemożliwić jego wykrycie.
Dwa miesiące temu w październiku 2021 roku podchorążowie i kadeci ekwadorskiej marynarki wojennej (Armada del Ecuador) w czasie rejsu szkolonego na żaglowcu BAE Guayas zauważyli na Pacyfiku i inną łodź niskoprofilową. Wydarzenie miało miejsce na wodach międzynarodowych Pacyfiku. Łódź była wyposażona w trzy silniki zaburtowe dużej mocy i była bardzo mocno zanurzona niewiele wystając kadłubem ponad poziom morza, a tym samym poprzez tak niski profil była trudna do wykrycia. Czterech członków załogi (3 Ekwadorczyków, 1 Kolumbijczyk) znajdowało się w małej, przypominającej skrzynię kabinie (kokpicie) na samym końcu statku.
2. Atak piratów i uprowadzeni załogi w ostatnim dniu 2021 roku
Końcówka roku to także atak piratów w Zat. Gwinejskiej na wodach terytorialnych Gwinei Równikowej na chiński statek rybacki. W czasie ataku zginął jeden z członków załogi, a sześciu innych marynarzy obywatelstwa Ghany i Mali zostało uprowadzonych.
Końcówka roku na wodach Zat. Gwinejskiej w związku z tym, że grudzień jest jednym z najbardziej aktywnych miesięcy w działaniach piratów przyniosła nam także inny bardzo ważny atak wraz z uprowadzeniem załogi. W wyniku tego ataku, który miał miejsce w dniu 13.12.2021 roku w odległości 48 mil morskich na południowy zachód od Luby w okolicach wyspy Bioko w Gwinei Równikowej doszło do uprowadzenia polskiego marynarza i części załogi statku Tonsberg. https://maritime-security.eu/artykuly/piraci-zaatakowali-kontenerowiec-i-uprowadzili-z-niego-czesc-zalogi-wsrod-ktorej-moga-byc-polacy/
Wcześniej w ubiegłym roku 21 grudnia o godz. 04 09 UTC piraci przeprowadzili atak na wodach Zatoki Gwinejskiej na inny statek z polską załogą kontenerowiec MV PORT GDYNIA. Do ataku doszło w odległości 95 mil morskich od Brass. Załodze udało się przeczekać atak w cytadeli i żaden z członków załogi nie został uprowadzony. Czekamy na wieści o uwolnieniu naszego rodaka uprowadzonego przez piratów. http://maritime-security.eu/artykuly/raport-specjalny-uprowadzenia-polskich-marynarzy-dla-okupu-kiedy-zostanie-uwolniony-uprowadzony-w-zatoce-gwinejskiej-polski-marynarz/
Mimo wszystko należy jednoznacznie wskazać, że 2021 rok był rokiem w czasie którego doszło do najmniejszej liczby ataków piratów i uprowadzeń marynarzy w rejonie Zat. Gwinejskiej od 27 lat.
zdj. El Salvador Diaro