O nas

O nas

Ex Amore maris et ignis

Maritime Safety & Security założona w 2007 roku przez oficera marynarki wojennej i byłego żołnierza FORMOZY oraz oficera operacyjnego wywiadu wojskowego była pierwszą polską firmą w tej branży i jedną z niewielu istniejących wtedy na świecie firm zajmujących się bezpieczeństwem morskim. Firma szkoliła marynarzy jak bronić się w przypadku ataku piratów i bezpiecznie przetrwać atak, selekcjonowała personel uzbrojonej ochrony statków złożony z byłych żołnierzy przygotowując ich do służby na morzu w oparciu o jeden z pierwszych na świecie autorskich programów szkoleniowych dla MSO. Przeszkoleni przez MS&S operatorzy zdominowali globalny rynek usług uzbrojonej ochrony statków i byli zatrudniani przez Ambrey Risk, SOLAS, Diaplous i inne znaczące firmy.

Maritime Safety & Security z powodzeniem chroniła statki w rejonie Rogu Afryki oraz wyposażała jednostki  w specjalistyczny sprzęt do ochrony.

W 2012 roku istniało już 140 firm świadczących tego typu usługi, a zatrudniały one 2700 operatorów.

W 2013 roku Maritime Safety & Security zostało jako jedyna polska firma sygnatariuszem Międzynarodowego Kodeksu Postępowania dla Dostawców Usług Bezpieczeństwa prywatna (International Code of Conduct).

Od 2007 roku istnieje też Maritime Safety & Security Training Center – Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security, który rozszerzył swoją działalność szkoleniową poza szkolenie personelu taktycznego o szkolenia STCW dla marynarzy i żeglarzy. Ośrodek jest nadzorowany przez organy administracji państwowej, a pod względem jakości świadczonych usług przez Lloyd Register.

W roku 2008 nastąpił dynamiczny rozwój i zainteresowanie bezpieczeństwem morskim. Choć sektor maritime security od momentu wprowadzenia kodeksu ISPS w 2002 roku zyskał w transporcie morskim na znaczeniu to jednak prawdziwy jego rozkwit jest związany z niepokojącym wzrostem aktywności pirackiej w rejonie Rogu Afryki. Jeszcze nigdy zagrożenia asymetryczne nie stanowiły tak poważnego problemu dla transportu morskiego. Choć piractwo w Rogu Afryki było znane od bardzo dawna to jednak nigdy wcześniej piraci nie operowali na taką skalę w oparciu o modus operandi polegającym na uprowadzeniu statku wraz z załogą i ich wielomiesięcznym przetrzymywaniu dla okupu. W 2010 roku uprowadzonych wraz z załogami i przetrzymywanych dla okupu było 53 statki. Powstało zapotrzebowanie na prywatne firmy dostarczące usługi bezpieczeństwa morskiego, a firma Maritime Safety & Security jako jedna z pierwszych na świecie w oparciu o autorski program i doświadczenie z działań specjalnych i marynarki wojennej rozpoczęła szkolenia i przygotowanie byłych żołnierzy i policjantów z jednostek specjalnych do wykonywania zadań w zakresie uzbrojonej ochrony statków. Wyszkoleni MSO podejmowali służbę w zakresie bezpieczeństwa morskiego na statkach pływających w rejonie Rogu Afryki zwiększajać bezpieczeństwo załóg i budując silną markę w sektorze bezpieczeństwa morskiego. Potrzeba równowagi taktycznej spowodowała rozwój sektora prywatnych usług bezpieczeństwa. Na lądzie sektor ten powstał wcześniej i miał się bardzo dobrze w czasie działań w Iraku i Afganistanie gdzie wyrosły komercyjne firmy dostarczające usługi bezpieczeństwa Private Military Company – PMC. Wariant ochrony obiektów i ludzi przed atakami terrorystów czy zwykłych bandytów na lądzie przez PMC był słuszny i skuteczny. Ataki w rejonie Rogu Afryki wymusiły otwarcie rynku usług uzbrojonej ochrony dla Private Maritime Security Company – PMSC.  Szacuje się, że pod koniec 2012 roku około 70 % statków pływających we wspomnianym rejonie wykorzystywało uzbrojoną ochronę. Powstała nowa profesja – uzbrojonych ochroniarzy chroniących statki – operatorów bezpieczeństwa morskiego (marsec operator). Termin ten powstał przez analogię z operatorami sił specjalnych. Początkowo profesja ta zdominowana była właśnie przez byłych operatorów sił specjalnych.

Maritime Safety & Security Training Center – Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security wciąż pozostaje obecny w zakresie szkoleń z sektora bezpieczeństwa morskiego. Prowadzi szkolenia umożliwiające zdobywanie i odświeżanie kwalifikacji dla personelu MSO. Dodatkowo rozserzył swoją działaność i prowadzi szkolenia dla marynarzy z zakresu szkoleń objetych Konwencją STCW specjalizując się w zakresie “maritime security” w którym pozostaje niekwestionowanym liderem na rynku krajowym.

Facebook image
ładowanie facebooka