Udaremnienie przemytu 4,7 tony haszyszu na jachcie polskiej bandery SY FLORIANA w okolicach Kartageny.

W ramach wspólnej operacji przeprowadzona przez hiszpańskie służby celne (DAVA) i hiszpańską policję państwową zatrzymano jacht żaglowy pływający pod polską banderą SY FLORIANA na którym usiłowano przemycić 4760 kg haszyszu.

19 listopada 2021 roku jacht SY FLORIANA wypłynął z Port Adriano kierując się w się w stronę wód Kartageny. Jacht celowo nie wchodził do marin aby uniknąć kontroli policyjnej. Natomiast  kotwiczył w okolicach Santa Ponça płynąc w kierunku Cieśniny Gibraltarskiej.  Jacht pozostawał cały czas pod obserwacją służb o czym nie wiedzieli członkowie załogi. 20 listopada 2021 roku hiszpański statek powietrzny potwierdził, że dwa łodzie hybrydowe RIB zbliżają się do SY FLORIANA co sugerowało, że z jachtu zostaną wyładowane narkotyki na szybkie łodzie hybrydowe, które przerzucą nielegalny ładunek na ląd. W związku z powyższym służby podjęły natychmiastowe działania związane z zatrzymaniem jachtu.  Jacht został przechwycony około 70 mil morskich od Kartageny. Na jego pokładzie  znajdowało się dwóch członków załogi, obywateli Bułgarii, którzy nie zdążyli wyrzucić za burtę przewożonych narkotyków. Haszysz został załadowany na jacht w Afryce Północnej. Zatrzymani mężczyźni stanowiący załogę jachtu byli znani hiszpańskim służbom i są powiązani z organizacją zajmującą się nielegalnym transportem substancji odurzających do Europy.

Jacht SY FLORIANA pływający pod polską banderą był również znany władzom hiszpańskim w związku z zaangażowaniem jednostki w inne operacje związane z handlem narkotykami. Przemytnicy zmienili banderę i nazwę jachtu, który w 2020 roku nazywał się SY SALACIA i był zarejestrowany pod banderą Holandii. Przerejestrowanie jachtu miało zmylić służby. Jacht, który już zaistniał w procederze nielegalnego przerzutu narkotyków mimo zmiany nazwy i bandery  nadal był monitorowany przez służby  kilka krajów wymieniających informacje za pośrednictwem Morskiego Centrum Analiz i Operacji – Narkotyki (MAOC N) z siedzibą w Lizbonie.

Jachty rekreacyjne są dzisiaj najczęściej używanymi jednostkami do nielegalnego przerzutu narkotyków drogą morską. W samym tylko 2021 roku udaremniono 132 próby przemytu kokainy na pokładach jachtów. Zatrzymanie blisko 5 ton haszyszu w Kartagenie przemycanego na jachcie żaglowym jest znaczącym sukcesem jeśli chodzi o ilość przemycanego narkotyku. Warto przypomnieć, że to już 3 próba przemytu tak dużej ilości narkotyków jachtami żaglowymi w ciągu niespełna dwóch miesięcy. W październiku doszło do udaremnienia próby przemytu 7,7 tony kokainy przemycanej dwoma jachtami żaglowymi przez Atlantyk.  Zaledwie kilka dni po znaczącym sukcesie służb i policji związanym z udaremnieniem przemytu 2,5 tony kokainy jachtem pływającym pod niemiecką banderą SY GOLDWASSER, którego załogę stanowili obywatel Stanów Zjednoczonych i jednego z krajów Ameryki Południowej policja i służby miały kolejny powód do radości. Służby portugalskie współpracując z służbami hiszpańskimi i amerykańską DEA w ramach prowadzenia kolejnej operacji antynarkotykowej pod kryptonimem „MARÉ BRANCA”- „BIAŁY PRZYPŁYW” zatrzymały na Atlantyku kolejny jacht żaglowy którym usiłowano dokonać przemytu rekordowej  ilości kokainy przemycanej jachtem. Na jachcie pływającym pod hiszpańską banderą SY S-GIRO przemytnicy próbowali przemycić 5,2 tony kokainy w 183 belach. To rekordowa ilość przemycanej kokainy jachtem żaglowym.  

Sebastian Kalitowski, Maritime Safety & Security.

Zdj, film-Policia Nacional M’Interior

Ośrodek Szkoleniowy Maritime Safety & Security od 2007 roku szkoli marynarzy z zakresu bezpieczeństwa i STCW. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą szkoleniową www.maritime-security.eu


Facebook image
ładowanie facebooka